Kontakt oss via chat
Det å sette opp en billig webside er kanskje beste måten å spare penger men det er nok ikke beste måten å tjene penger. Denne artikkelen forklarer i detalj hvorfor en billig webside kan påvirke suksessen av et prosjekt.
Hele tiden snakker jeg med salongeiere som allerede har et nettsted, men har ikke vært i stand til å få inn en eneste kunde via websidene. For dem er deres hjemmeside kun en enkel side utad hvor kunder kan finne telefon og ta kontakt.
Det man ofte ender opp med er å måtte investere tid og penger igjen for å få opp en ny webside som kan tjene salongen bedre. Da har de dessverre ikke fått noen besparelser av en billig side fordi de ender opp med å investere igjen, i en ny side.
Det kan og være et grunnleggende problem å sette i gang med en billig webside, nemlig på grunn av at den kan være så dårlig utformet at den skremmer enkelte kunder.
Vi vet at det skjer ofte. Det er ikke sjelden at jeg ser en webside med forferdelig dårlig design. Jeg ser og websider som er blitt satt opp av «profesjonelle» som selger arbeidet og de ser likevel helt grusomme ut. Slike sider kan faktisk skade bedriften og gjøre mer skade en nytte.
Det er noen grunnleggende faktorer du bør ha i tankene når du skal skaffe deg en webside.
Nettsidedesign med musikk
Jo det kan være at du synes det er nydelig ved første øyekast. Spa musikk på siden din. Men sider som har musikk som begynner å lastes inn på hver side at websidene dine er mer til å irritere enn å skape følelse av luksus eller velvære. Ikke gå i den fellen.
Design av websider motiverer ikke til å bestille
Hva er forskjellen mellom å ha en nettside og å ha et nettside som lokker kundene inn? Tenk nøye igjennom dette. Ofte er nettsider hos salonger med tilhørende side hvor det regnes opp liste over alle behandlinger som tilbys. Navn på en behandling. F.eks Signaturbehandling kr 1.500. Hvorfor skal jeg ta en Signaturbehandling til 1.500 kroner? Jeg vet jo ikke hva dette er for noe? Det legges ikke noen sjel i å lage behandlingen lokkende for kunde. Dette ser jeg på nesten alle websider der ute. Kort og greit er ikke greit.
Weside designet som en brosjyre
Jeg ser og ofte websider som er lagd som en brosjyre hvor det ser nesten ut som om man har skannet inn et dokument for å vise hvilke behandlinger man tilbyr og til hvilken pris. Man tenker ikke på at en webside kan være interaktiv og du har muligheter å tilby kunden å delta. Fortelle hva de synes, booke en time, chatte med resepsjonisten og så videre.
Gratis websider
Internettet flommer over av gratis websider du kan få. Ikke greit for deg som ønsker å tjene penger på websiden din. Ikke sjelden ser man websider hvor man kjenner igjen designet av layout og vet at den er gratis.
Webside lagd av en venn eller en onkel
Det er og typisk at jeg hører at folk har designet websiden selv eller fått en venn til å hive opp sider i en hast gratis eller for en liten peng. Hvordan skal en slik side kunne bli en lønnsom side hvis den blir satt opp av en som ikke kan jobben sin eller en som har til hobby å lage websider? Jo det kan være at du er heldig og kjenner noen som faktisk kan utføre mirakler men det er sjelden det er slik.
Kort sagt, det finnes utallige lavpris muligheter derute og idiotsikre måter å lage websider gratis eller til god pris. Men ønsker du at websiden din skal generere inntekter blir du nødt til å investere litt i den. Det handler ikke bare om det estetiske uten det handler om om hvordan du ønsker å delta i en digital markedsføringsstrategi.
Hvis du trenger hjelp å designe et nettsted som tiltrekker seg kunder og kan oppnå en avkastning på investeringen din, ikke nøl med å finne en god webdesigner. Det kan bli en god investering det.