Kontakt oss via chat
Det går ikke forbi noen at digital markedsføring får større og større relevans. Særlig tiltar den gjennom sosiale medier. Dette takket være måten vi kommuniserer på. Dette gjelder ikke bare oss som snakker sammen via snap-chat, facebook eller lignende uten det gjelder og de som skal selge noe via nettet eller fra en fysisk butikk.
For å forstå sosiale mediers innflytelse er det nok å observere de digitale annonseringsinntektene de siste 4 åren, ifølge data fra Statista.
Hele 41 billion USD pr år 2017 eller 330 milliarder NOK. Slik trenden har vært kan man antyde at annonseinntekter for sosial media år 2018 vil bli omtrent 50 billion USD. Ikke så lite det.
Hva vil så skje i fremtiden?
1 Ja, videoen vil fortsette å få større og større betydning
Ifølge Filmora, vil videoen vi forbli relevant, spesielt livestreaming. Hele 80 prosent av forbrukerne sier at de gjerne vil se videoer av deres favorittmerker live, hvor Facebook Live utnytter tre ganger mer visningstid enn andre verktøy.
2 Sanntids markedsføring
Sanntids markedsføring, er en strategi som består i å lage attraktive meldinger av merkevaren motivert av hendelser eller nyheter som skjer i sammenheng med at produktet brukes. Målet er å generere innflytelse og en følelse av å få med publikum. Denne ressursen er blitt svært relevant, og ifølge spådommer vil dette være en av måtene som merkene vil koble publikum raskere til seg i tiden som kommer.
3 Mer virkelighet
Det er ikke en hemmelighet, at siden i fjor når Nintendo og Niantic slo på med Pokémon GO, var det klart at dette ville bli en sterk trend i nær fremtid. I år er Amazon, Ikea, Snapchat, Apple, Microsoft, Facebook og Google bare noen som har vist lignende interessante prosjekter. Dette vil fortsette inn i fremtiden.
4 Chatbots
Det aller nyeste er intelligente chatbots. De vil være til stor hjelp i å etablere en direkte samhandling og en opplevelse tilpasset kundenes behov. Faktisk er det anslått at 30 prosent av samtalen i sosiale medier vil være med denne typen. Ganske morsomt å vite at det finnes et firma i Stavanger som lager en av fremtidens chatbot verktøy. Her kan du for morro skyld teste ut en chatbot som SR bank har tatt i bruk. Jeg misstenker at de har brukt teknologien fra bedriften i Stavanger: Ganske intuitivt og kan hjelpe mange bedrifter å svare kjapt på spørsmål som kommer opp.