Salon Magasin
Alt for skjønnhetsbransjen

Har du en håndbok for dine medarbeidere på salongen ?

0 3 658

Som salong eier kan det være svært utfordrende å jonglere mellom dine kunder, din virksomhet og de ansatte, Dette gjelder spesielt hvis du driver en mindre salongvirksomhet med få ansatte du kan delegere andre ansvarsområder til.

I slike tilfeller kan det være lurt med en håndbok på salongen.

Hva er formålet med en salonghåndbok?

Selv om en fysisk håndbok kan virke litt arkaisk i den digitale tidsalderen, er det et fantastisk kommunikasjonsverktøy som lar deg tydelig angi hvilke forventninger man skal ha og hva slags forretningsverdier du har. En salonghåndbok kan bidra til å avklare eventuelle gråområder på for eksempel kleskode, mobiltelefonbruk eller en oppførsel hos en ansatt som ikke kan tolereres,  så som mobbing eller slurvete oppmøte.

Nye ansatte

En salonghåndbok er ikke bare et verktøy for eksisterende ansatte å referere til, men den viser også klart hva nye ansatte skal forvente seg og hvordan de bør oppføre seg. Det er viktig at du bruker salonghåndboken når du ansetter nye folk.  Nettopp på grunn av at grundige innføringer kan være vanskelig i en liten og travel salong og derfor er det en god idé å gi en ny ansatt en kopi av håndboken dersom noe er utilsiktet oversett. Dette gir også din nye medarbeider muligheten til å spørre om noe de ikke forstår.

Avgjørelse av tvister

Visste du at salonghåndboken din kan hjelpe til med å løse eventuelle tvister og uenigheter hos personalet? Din salonghåndbok gir veiledning for alt fra fødselspermisjon, disiplinær behandling, sykepenger og sykefravær, samt ferierett. Ofte blir regler og forskrifter glemt eller tapt i oversettelse. Hvis reglene dine er lagt ut i svart og hvitt, kan ingen argumentere på dem. Fra tid til annen anbefaler vi at du tar opp en diskusjon rundt håndboken i møter – det er en fin måte å forbedre og endre på verdiene til salongen din.

Hva bør den inneholde

Hovedkomponenter i en salonghåndbok er retningslinjer så som ferie, sykefravær, sykepenger, arbeidstid, kleskode, permisjon og disiplinære prosedyrer. Når spørsmål oppstår, kan alle ansatte falle tilbake på salonghåndboken. Den beskriver da klart hva som forventes av dem og hva de kan forvente av bedriften sin.

Ikke glem den

Sørg for å se gjennom salonghåndboken din regelmessig for å følge med endringer i loven, reguleringer og utvikling av salongbransjen din. Kanskje har du ennå ikke opprettet din egen salonghåndbok, men har blitt inspirert av denne artikkelen? Vi anbefaler at du går over regler hos Arbeidstilsynet og sidene til NFVB for å få ide om hva den bør inneholde og når du skal følge med det som skjer i bransjen.


Bli med i vår gruppe hudpleie, frisør og markedsføring og få mange gode tips, selg brukte varer, annonser og lær deg mer om markedsføring.

Har du produkter du ønsker å selge? Nå kan du åpne din egen butikk hos Salon.

Skriv et svar

X