Salon Magasin
Alt for skjønnhetsbransjen

Online markedsføring, hvor vanskelig kan det være ?

online markedsføring
0 242

Mange tror at det er lett som bare det å sette i gang med online salg. Noen tror at det er rett og slett så enkelt at man bare åpner en online butikk og så kommer kundene av seg selv, fort som bare det.

Så enkelt er det ikke. Jeg er utdannet markedsøkonom med IT og databasehåndtering som ekstra fag og har spesialisert meg på SEO, Search Engine Optimalization eller søkemotoroptimalisering slik det hetter på norsk. Jeg har og spesialisert meg på online markedsføring via sosial media og har brukt mye tid og energi på å lære meg hvordan forskjellige strategier fungerer.

Ikke noe kommer av seg selv. Det å markedsføre seg online er en tung prosess og det å åpne en ny butikk tar tid og år å innarbeide, unntatt hvis man har millioner på konto. Mye blir enklere hvis man har mye penger. Har man ikke det da vil det ta tid å innarbeide seg og det som er aller mest viktig er at man er flink til å finne sin plass på Google.

Klarer man å knekke Google nøtten og dukker høyt opp på søkelistene da har man vunnet halve krigen. Det å dukke høyt opp vil sannsynlig medføre at du får en webside som blir besøkt ofte.

Når jeg åpnet min første webshop da brukte jeg null kroner på markedsføring av den. Jeg fikk veldig høy ranking på Google og var nr. 1 på veldig mange av de søkeord man brukte for å finne frem til de varer jeg tilbød. Det jeg derimot opplevde var at jeg likevel fikk ikke noe salg første året butikken var på web. Det var ikke før ca 1,5 år senere at jeg fikk det første salget i butikken. Det gikk bra og leveransen til kunden ble vellykket og litt etterhvert kom det flere bestillinger.

Det jeg lærte meg var at det er ikke nok å sette opp butikk og få salg i gang. Det er vanskelig å holde standard og status i markedet med så mange troll på sosial media. Jeg ble offer for at en stor facebook gruppe tillot at det ble lagt ut rene løgner om min bedrift på sine sider. Jeg klagte saken inn til administrator og ba om at det skulle komme en offentlig unnskyldning. Den kom aldri, men jeg fikk en telefon og et innpass i gruppen på nytt, etter å ha vært hevet ut av gruppen, uten at administrator i gruppen tok kontakt for å undersøke saken før hun hev meg ut av gruppen. Uansett jeg fikk lov å komme inn i gruppen på nytt. Likevel ble jeg hevet ut av gruppen etter kort tid igjen og jeg vet fremdeles ikke hvorfor jeg ble hevet ut, men jeg mistet altså muligheten til å være tilstede i en gruppe hvor det ble tillat å fare med usannheter uten at de ble offentlig rettet opp.

Jeg kunne i og for seg ha anmeldt gruppen for Facebook, men jeg tenkte som så at Karma kjerring fikk heller ta hånd om de som var involvert og bestemte meg for å selv holde meg uten for dette og heller starte en egen gruppe hvor all netthets og skitkasting var forbudt, uansett om det var usannheter eller sannheter, fordi jeg synes det er svært usmakelig at folk driver og kaster skit i andre online. Jo den som er uskyldig kast første steinen, jeg er i og for seg ikke uskyldig jeg heller. Jeg har det i meg å kunne sende linker til nyheter som kommer ut hvor jeg kritiserer det ene og det andre og noen ganger kunne jeg sikkert latt være, men vi mennesker er så merkelig at det trengs ikke mer enn at vi er litt nedfor en dag, da kan vi finne på å kaste skit i andre uten å gi det en tanke og uten å forstå at man kan faktisk såre andre og ikke minst kan man bli veldig ansvarlig for hva man går ut med.

Uansett da er det ikke enkelt å bare sette opp en butikk og få inn trafikk, det er og å leve opp til de mange krav som er ute å går i dagens online miljø og det inkluderer så veldig mye.

Det kan veldig godt hende at du har betingelser som tar vare på alt du kan tenke deg og så likevel får du en kunde som har godtatt betingelser slik du har de – nettopp på grunn av at dine betingelser må være på akkurat den måten du fremstiller de for du kan ikke leve opp til annet enn det du kan love andre. Likevel så får man hele tiden inn kunder som tror at betingelser ikke betyr noe og at man “burde” hatt betingelser på en annen måte enn de er, men det er noe de pleier å finne ut av, etter at de har godtatt betingelser.

Så uansett hvor mye du ønsker å passe på alt og leve opp til forventninger da er det alltid noen som ikke er fornøyd og det er og noe av det som kan slite og rive i deg når du endelig har fått opp en vellykket webshop.

Det er mange fallgruver og mange ting man lærer seg underveis og det jeg og har lært meg etter å ha 2 ganger prøvd å få noen til å ta over logistikk hos meg – er at folk vil ikke lære av min erfaring. Folk er slik at de vil lære av sin egen erfaring og når jeg har fortalt dem at slik kan de ikke gjøre og at det vil gå galt den veien de ønsker, da vil de likevel gjøre slik jeg fortalte dem at det ville gå gærnt med og så går det gærnt og de gir opp.

Med andre ord, hvis du har tenkt deg å sette opp virksomhet som skal bli markedsført online og tjene online, da gjør du smart i å ta kontakt med noen som kan sitt fag og vet hvor fallgruvene er og at du hører på vedkommende istedenfor å tro at du vet alt på forhånd og vet hvordan ting skal gjøres når du ikke ens har testet de ut. Trå forsiktig når du skal åpen virksomhet som baserer seg i online salg og få hjelp av noen som kan dette i tillegg til at du må forberede deg på at Rom ble ikke bygget på en dag. Det tar år og dager før du er i gang.

Skriv et svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

X