DEL

I dag skal vi snakke om differensiert prisstrategi i hudpleiesalongen.  Fleste vet at frisørbransjen selger sine tjenester til forskjellig pris avhengig av om en senior frisør eller en nyutdannet frisør klipper håret til kunden.  Jo, det er fornuftig det.

En nyutdannet hudpleier er som regel ikke like flink som en som har vært i bransjen i 10 år og arbeidet med kunder på heltid. Jeg ser altfor ofte nyutdannede hudpleiere som tror at de vil komme unna med det å ta samme pris som de som har vært i bransjen i mange mange år og har opparbeidet seg en kundekrets og ferdigheter som en nyutdannet ikke har.

Hva med å sette riktig og fornuftig pris på tjenester til de som er nyutdannet. Jeg er ikke i tvil om at de aller fleste som er nye i bransjen klarer ikke å oppnå samme type kvalitet som de som arbeidet i mange år.

Ja og hvorfor ikke å ta enda mer betalt når du er seniorterapeut? Du som vet at kundene kommer til deg til tross det ville koste litt mer? Vi vet at det finnes slike terapeuter og hvorfor skal ikke de være mer verdt enn en nyutdannet?

Er det kanskje på tide at bransjen tenker nytt i forhold til priser?

Hva med terapeuter som er så fullbooket at de knapt har tid til å ta pause inn imellom og så de andre som ikke får like mange bookinger? Det er tradisjonelt slik at salongen har samme pris på tjenester og differensierer ikke pris. Den terapeuten som har fullbooket til enhver tid bør du selge til høyere pris enn den som har godt med ledig tid.

Du tenker kanskje; «Ja men skjønnhetssalonger gjør ikke det» og jo det er nok sant, men er ikke det på tide med en forandring og at bransjen tenker mer økonomisk og smart i forhold til sin egen produksjon? Du trenger ikke å være en rocket scientist for å se at dette er fornuftig for alle som driver i bransjen.

En differensiert prising er positiv og smart for salongen.

INGEN KOMMENTARER