DEL

Konkurransen er for å bli. Det gagner konsumentene men irriterer dem som har hatt styring på markedet og ønsker å selge varer for en spesifikk leverandør eller produsent. En distributør har «rettigheter» til å selge ett varemerke og ikke noen andre, men nå er det tillatt med parallell import under visse omstendigheter og da er det ikke så lett å stoppe konkurransen.

Jeg er del av en facebook gruppe hvor frisører kommer sammen og diskuterer. Det er så klart stort misnøye blant frisører pga parallell import og de taper store penger på det. Frustrasjonen er enorm og jeg forstår det godt. Derfor har jeg lyst å drøfte litt hvorfor dette er slik og hva som kan gjøres for å vinne i konkurranse. Survival of the fittest, er og forblir alltid det som gjelder og du må selv passe på at du blir en av dem. Det er i din makt å være kreativ og finne løsninger. Det finnes ALLTID løsninger.

Jeg har nylig vært bort i en kosmetikkprodusent jeg ønsket å selge kosmetikkvarer til detaljhandel for og vedkommende har gitt meg pris for varer som er ment for detaljhandel og jeg som grossist.  For å ta et eksempel så selger kosmetikkprodusenten en krem ut fra sine egne websider til hvem som helst til NOK 44 inkludert mva. i sitt hjemland.

Jeg har fått innpris fra vedkommende på samme krem til NOK 44 eks mva.

Jeg som skal da selge varen videre til detaljhandel må da ha 100% pålegg på varen for å bli fornøyd og dekke alle mine kostnader.  Det betyr at varen koster NOK 88 eks mva fra meg.

Detaljhandelen bør da selge varen ut fra seg – også med 100% pålegg for å dekke sine kostnader og tjene litt og da er kremkrukken kommet opp i NOK 176 eks mva. Nå må vi legge til mva og da er kremkrukken kommet opp i NOK 220 ut til konsumenten og dette er en vare ment for detaljhandel og ikke ment for å selges til profesjonelle aktører i markedet.  Så kan jo konsumenten heller gå til en online webside og handle. Den er jo til en pris hvor man kan importere uten å betale toll, som betyr at du får den til og med billigere for den selges ut eks mva hvis fra utlandet og da har du kommet ned i en pris på 35,77 NOK i dette tilfellet. Win win, hvorfor å kjøpe et produkt til 220 kroner her hjemme hvis du kan få den til 35,77 pluss frakt et annet sted? Noen selger til og med fraktfritt.

Jeg gikk jo tilbake til produsenten og sa at dette var ikke ok og at jeg under ingen omstendigheter kunne selge deres produkt her i Norge når de selv solgte produktet ut til en pris som var mye lavere enn min innpris. Da spiller det ikke noen rolle at jeg får enerett ettersom de kan aldri stoppe import av varen ellers fordi parallell import er kommet for å bli. Det er ikke mulig å forandre på den.

Det produsenten glemmer å tenke på er at hvem som helst kan bestille varer hos dem i hvilket som helst antall og så flytte dette til Norge – fordi det er jo det parallell import er. Når første ledd har solgt varen sin så har første ledd mistet kontroll på hvor varen havner og kan ikke forby vedkommende å selge varen til andre. Særlig ikke når det er snakk om vare som er ment å selges til privatpersoner. Uansett om det hadde vært en vare som er ment profesjonelle så gjelder det og samme prinsipp. Det finnes små restriksjoner men de kan bli veldig vanskelig å bruke i en eventuell rettssak. Det er pga man ønsker å fremme fri konkurranse og det er jo veldig bra for konsumenten.

Men det er da ikke så bra for de som skal leve av å selge varen og jobber hardt for å opparbeide et varemerke.

Hva kan man gjøre? Hvordan løser man dette dilemma som en profesjonell?

Joda – det finnes måter å løse dette på men det er kanskje ikke så enkelt å utføre. Kanskje og på grunn av at alle er så opptatt av å være konkurrenter at det er vanskelig å samarbeide om å løse et problem. Det kan og være forbudt å samarbeide med visse typer løsninger med hensyn til konkurranse.

Men jeg stiller et spørsmål om ikke det er en legitim løsning å få ut i markedet varer som ikke selges andre steder? For eksempel å finne en god Private label produsent som selger kvalitetsvarer og få vedkommende til å produsere varer av høy kvalitet med ditt eget merke, eller et merke en kjede inne bransjen selger?  Jeg vet om mange produsenter som selger slike produkter til markedet og som regel får man disse produktene til nok så bra pris og kan i hvert fall bli konkurransedyktig på pris i forhold til andre men samtidig være sikker på at man ikke får kjøpt dette i detaljhandelen eller på lavpris butikken.

Man skal da likevel ikke undervurdere at konkurransen er for å bli og priser blir lavere og lavere og det er ikke så mye å gjøre med det enn å bli bedre på å differensiere seg på andre måter.

For eksempel kan man lage en abonnement for kunden, hvor man får lavere pris hvis man abonnerer på varen hos salongen. 1 gang i måneden kjøper du denne shampooen hos meg og da får du denne prisen, men da forplikter du deg til å handle for x kroner hos meg hver måned.  Da kan du ha råd å tilby bedre pris kanskje? Hva med å få leverandøren din i Norge til å senke prisene samtidig du får i gang en slik kampanje?

Hva med å bygge inn produkt og klipp eller farging i en pris som er uslåelig? For de av kundene som ønsker det?

Finn på nye måter å markedsføre deg på. Sett i gang morsomme og interessante kampanjer for dine kunder hvor du bygger opp lojalitet. Hva med lojalitetsprogrammer så som Salonized, som samtidig er et fantastisk bookingsystem for salonger.

Her kan du teste hvordan det er for en kunde å booke i Salonized. Bookinger lagt inn her vil så klart ikke bli gjennomført og dette er en demoversjon, men Salonized er noe av det aller beste vi har vært bort i og du får alt i ett i dette system i tillegg til å ha et lojalitetsprogram som vil oppfordre kundene til å komme tilbake til nettopp deg. Hvis du tar i bruk Salonized da får du 14 dagers gratis prøveperiode og trenger ikke å oppgi kortinfo eller lignende og kan da ombestemme deg hvis du ikke liker den. Men vi har testet ut veldig mange systemer og vi anbefaler denne som den beste til veldig god pris.

Du styrer og selv fargen på bookingkalender og kan bygge den inn hvor som helst. Med andre ord du kan få andre til å markedsføre din kalender også feks ved å be noen som har en online katalog å legge inn kalenderen for deg mot at du betaler en slant pr mnd/år for å vise den.  Salon har en slik katalog hvis det er av interesse og da kan du kontakte dem via online chat for å få mer info.

Samtidig som du bygger opp kundelojalitet gjennom lojalitetsprogram kan du være flink til å lage før og etter bilder og for eksempel ha en bildekatalog online og på salongen hvor du viser talent.  Det er bare slik at de som er flinke – vil da bli mer og mer populære og kan da ta mer betalt for sin tjeneste og da ta mindre betalt pr produkter de selger pga de klarer å ta høyere pris for tjenestene.

Til slutt så er det faktisk en ting man kan gjøre: «If you can´t beat them, join them», i så måte er det at du kan slå deg sammen med andre og åpne opp en filial hvor du/dere selv selger varer som en parallell importør, hvorfor ikke det?  Det er kanskje det mest fornuftige å gjøre?

Mulighetene er i grunn uendelig mange og det er kun din egen kreativitet som setter stopper for deg. Tenk kreativt når du skal vinne i konkurranse, det finnes alltid en måte å bli bedre på. Alltid. Lykke til.

Uansett hva du velger å gjøre, da er jeg meget interessert i å høre hva du synes? Skriv gjerne i kommentarfeltet nedenfor.  Hører så gjerne hvis man har noe fornuftig å legge til saken. Eller bli med på vår facebook gruppe hudpleie, frisør og markedføring hvor saken kan diskuteres fra mange vinkler på en konstruktiv måte.

INGEN KOMMENTARER