DEL

Veldig mange bedrifter samler inn informasjon om e-post til sine kunder, ikke like mange bruker disse til å sende ut e-post til sine kunder.

Hvordan skal du bygge opp en epost? Hvilken farge skal du bruke? Hvor skal du sette knapper og hvor mange tilbud å sende? Det er ikke så viktig alt dette. Det er andre ting som er viktig.

Når kunder gir deg sin e-post adresse så er det tegn på at de ønsker å fortsette kontakten med deg.

Det finnes 3 typer bedrifter som sender ut epost.

Selgeren

En type er de som ønsker å selge. De som sender ut mail med ønske om å selge forstår ikke hvorfor mange melder seg av epostlistene. Hver gang selgeren sender ut epost da er det kun for å selge. Tilbud og igjen tilbud. Selgeren forstår ikke at ekte mennesker er ikke ute etter å få tilbud hver eneste gang de får en epost inn i epostboksen sitt. Selgeren forstår ikke at epostboksen til vedkommende er overfull av slike eposter.

Den hyggelige

Den andre typen er den hyggelige typen, som prøver å sende ut så lite epost som mulig. Kundene til den hyggelige setter ikke pris på å bli kontaktet så lite. Husk at når de har gitt deg din epost adresse så forventer de å bli kontaktet. Det at den hyggelige nesten aldri sender ut epost fremstår som litt uprofesjonell. Det å sende epost er noe av det enkelste du kan gjøre og husk at de har satt seg på epost listen din på grunn av de ønsker å fortsette å være i kontakt med deg. Kunden til den hyggelige vil antakelig glemme den hvis han ikke blir påminnet av og til om at de er der. Det kan og bety at når du endelig sender en epost ut da har de glemt deg og husker ikke hvem du er, de sletter mailen fra deg og fjerner seg fra din epostliste eller det som er verre, hiver deg i spamfilteret.

Hva er riktig og hva er feil?

Når du sender ut mail da vil alle du sender ut og har riktig epost adresse til få mailen din. I hvert fall hvis du bruker profesjonell epost utsender så som Mailerlite eller ligende. Vi mennesker lever med epost i dag. Nesten alle av oss får epost hver dag og nesten alle av oss sjekker eposten sin hver dag og det kan til og med være at du sjekker eposten din mens du leser denne artikkelen. Vi elsker epost, rett og slett. Men vi elsker ikke epost som ikke har noe av verdi for oss.

Alle på epostlisten din vil få eposten din, men hva er det som gjør at de åpner og leser eposten din? Det skal du spørre deg om når du skal sende ut en vellykket epost. Og svaret er kanskje ikke så enkelt.

Vi kan for eksempel nevne epost som sendes ut fra bedrifter og du blir interessert i epost men i epost står det no-reply adresse, som betyr at du ikke kan skrive tilbake eller svare hvis du ønsker å vite mer om det som er skrevet, det er tabbe nummer 1. Du må være tilgjengelig på en enkel måte og ikke lage det vanskelig for dem du sender mail til å komme tilbake til deg. Hvor dumt er ikke det? Hvorfor skal man sende en slik mail ut og lage det vanskelig å ta kontakt? Vil man virkelig at man for eksempel skal legge ut klager på en facebook side?

Epost er den enkleste måten å samle inn tilbakemeldinger fra kundene. Bruk den!

Visste du at for hver 1 krone du bruker på epost markedsføring så vil du få 38 ganger tilbake. Det vil si du tjener 38 kroner for hver 1 krone du bruker på epost markedsføring. Det er en god investering det. Dette er da tall som er basert på undersøkelser og er selvfølgelig gjennomsnittstall. Det som er mer interessant er at epost markedsføring gir bedre resultat enn noen annen online markedsføring. Ikke så lite viktig det. Det leder oss til den siste og mest viktige rollen du kan ta på deg når du markedsfører via epost.

Relasjonsbyggeren

Den tredje typen er Relasjonsbyggeren. Lag relasjoner med kundene dine. Vær personlig. Snakk med dem gjennom eposten din og tillat dem å kontakte deg tilbake. Husk at du selger noe til et menneske. Husk at du selger noe til et menneske som kanskje mottar 50 tilbud fra andre samme dag. Sett deg i personens spår og spør deg, hva ville jeg ønsket å motta hvis jeg var i samme spår. Hvordan vil du at epost til deg skal se ut og hva vil du at den skal inneholde?

Det er faktisk ikke så forskjellig å bygge relasjon via epost enn det å bygge relasjon i den virkelige verdenen. Du snakker med ekte personer via din epost. Hva gjør du når du ønsker å bygge relasjon med andre mennesker du møter anstikt mot ansikt?

Hva er det du gjør i virkelige verdenen? Det bør du nå implementere i eposten din:

«Øyekontakt» utretter mye

Dette betyr rett og slett at du bruker bilder i eposten din. Bruk av ekte bilder er mer effektiv enn bruk av bilder som du kjøper hos for eksempel Dreamstime. Slik vil du gi eposten din øyekontakt. Folk ønsker å se ekte bilder og ikke bilder av modeller som ikke har noe med saken å gjøre. Folk vil ekte ansikt, ekste historier, ekte tid fra deg. Det er det ekte mennesker som har gjort facebook, instagram og snap-chat populært. Bilder fra ekte mennesker gir dobbelt så mange klikk som bilder som ikke er fra ekte mennesker. Så hvis du har flotte bilder tatt på iphone fra arbeidsplassen, bruk dem! Folk kommer til å elske å se de ekte bildene.

Ekte og personlig

La oss ta din webside som ett eksempel. Vet du hvilken side annen en din forside blir besøkt oftest? Jo det er siden «Om oss». Den besøkes mer enn noen annen side på din webside. Folk vil vite hvem du er og hva du står for. Vær ekte på din om oss side. Vær personlig og ekte når du tar kontakt med dem som er på epostlisten din. Det lønner seg på grunn av at folk elsker det som er ekte.

Så hva venter du på? Sett i gang i dag.

Hvorfor Mailerlite?

Vi har testet ut utrolig mange epost programmer og vet hva vi snakker om. Vi har kommet frem til at Mailerlite er best på grunn av pris og funksjon. Mailerlite kan du starte med gratis hvis du har under 1000 abonnenter, men det som er bedre er at den er ikke så dyr når du vokser og den inneholder fantastisk utvalg med funksjoner i forhold til pris og de legger til nye funksjoner hele tiden. Mailerlite er en vinner vi anbefaler på det sterkeste ettersom vi bruker den selv.

Mailerlite er gratis for deg som har mellom 0-1000 abonnenter og det er ikke noen grense på hvor mange mailer du kan sende ut pr måned.

Pr i dag 28 januar 2017 har de følgende prisliste:

1001-2500 abonnenter USD 10 pr måned
2001-5000 abonnenter USD 20 pr måned
5001-10000 abonnenter USD 35 pr måned

Vi teller ikke opp lenger enn dette fordi vi vet, har du over 5000 abonnenter hver måned, da har du i hvert fall råd til å betale 35 USD pr måned, eller NOK 291 pr måned, og slik valutasvingninger er akkurat nå da er USD i full fart på vei ned. Ikke så dumt hvis man bruker tjenester som betales for i USD.

Med Mailerlite vil du kunne gjøre følgende:

  • Du har en dra og slipp redigeringsapparat som gjør det fantastisk lett å skrive en epost
  • Du får tilgang til maler som du kan forandre slik de passer for deg
  • Du får tilgang til et innebygget fotoredigeringsapparat
  • Du har full oversikt over dine abonnenter. Du vil se hvem som åpner din epost, hvem som klikker på linker osv.
  • Inneholder verktøy for å sette en popup eller mal på din webside slik dine kunder kan melde seg på nyhetsbrev hos deg
  • En innebygget automatisk funksjon hvor abonnenter kan selv melde seg av listen hvis de ønsker det.
  • Og mye annet veldig flott og avansert, som du kan bruke jo mer du blir kjent med Mailerlite

Så hva venter du på? Sett igang i dag og send din første personlige epost ut til dine kunder og bygg relasjoner gjennom epost.

Har du færre enn 1000 abonnenter i epostlisten din da kan du starte gratis i dag.

Til Mailerlite

 

 

 

Du får mange gode tips og nyttig hjelp når du blir medlem av vår facebook gruppe. Klikk her for å bli med. I gruppen kan du også selge brukte varer og markedsføre nye varer til profesjonelle i bransjen. Gruppen er ikke ment for å markedsføre varer mot privatpersoner. Hvis du ønsker å markedsføre varer mot privatpersoner gjennom oss da kan du sende oss mail.

Besøk oss i butikke på Lørenskog hvor vi selger forbruksvarer, kosmetikk, utstyr og apparater innen skjønnhetsbransjen. Vi har åpent fra klokken 10.00 - 16.00 mandag - fredag. Vi er kun 10 min kjøring fra Oslo, 5 min kjøring fra Lillestrøm og Strømmen. Klikk her for å se hvordan å finne frem.

DEL
Forrige artikkelSALON BM
Neste artikkelSelger du varer i skjønnhetsbransjen?
Maria H Ringdal
Forfatter er utdannet markedsøkonom. Maria har også utdannet seg innen IT, webdesign, nettverksadministrasjon og hudpleie.

INGEN KOMMENTARER