Hvordan å luke ut bråkmakere når du skal ansette

908
0
DEL

Føler du at det er vanskelig å finne gode ansatte i bransjen vår?

Jeg trenger ikke å forklare for noen at bransjen har problemer og at det er herk å prøve å få fatt i en god terapeut.

Så når du endelig finner noen som kan jobbe hos deg da er det risiko for at du skynder deg for mye og ender opp med en som du angrer bittert å knytte til deg. Kjenner du igjen deg selv her?

Lær deg kjenne igjen varselsignaler

Det er under intervju at du bør kunne se disse glødende røde signalene som kan bjerge deg fra å gjøre en tabbe, jo det kan være utrolig vanskelig å treffe spikern på hodet men dette vil i hvert fall hjelpe en bit på veien.

1. Ring på forhånd og sil ut

 

Spar deg selv for tid og ring de du kan tenke deg å få inn til intervju, en kort samtale kan gi indikasjon på om det er verdt å ta intervju eller ikke. Spør spørsmål som er viktig og du vil klare å sile ut allerede gjennom telefon.

2. Satser ikke på din bedrift fra dag 1

Du foreslår tidspunkt for møte og de kan ikke møte opp da, pga arbeid, transport eller mangler barnepass. Det bør ringe noen varselklokker.

Vedkommende kansellerer intervju i siste minutt og kommer med en unnskyldning.

Vedkommende kommer for sent til intervju og beklager med ord om at de ikke fant frem.

Vil du ha noen du kan stole på, da er alt dette noe du skal tenke nøye etter når du bestemmer deg for, hvem å ansette. Du vil jo ha en som er til å stole på?

3. Snakker stygt om andre i intervju

Kjenner ikke du igjen den personen som snakker stygt om sin nåværende arbeidsgiver? Det er som regel noe feil på den som sitter i intervju hos deg og ikke den tidligere arbeidsgiveren, eller det bør i hvert fall blinke varsellamper når du hører slikt snakk.

Vil du ha noen som konstant kritiserer deg eller noen som er fleksibel og hjelpsom?

4. Kroppsspråk under intervju

Det bør ikke ta deg mer enn noen få sekunder å se om vedkommende passer eller ikke.

Hvis ikke du blir imponert av dem under intervju og ser de som noen du kan tenke deg å få en behandling hos, tror du virkelig dine kunder ønsker å komme til vedkommende?

 

 

Tenk og på hva slags språk de bruker, bruker de slang, eller bruker de språk du ønsker at man skal bruke når du får inn kunder til dem?

5. Jeg er best, jeg er flink, jeg kan alt

Naturlig nok kan noen være veldig flinke men du må være flink og skille mellom tomme ord og fakta. Spør vedkommende ut, trekk frem ting som du vet er viktig kunnskapsmessig og finn ut av om de virkelig kan sitt fag. Altfor mange terapeuter klarer prøven for deretter å vise seg udugelig i jobben.

Spør spørsmål som har med fag å gjøre.

 

Ha og i bakhodet om du ville selv stolt på at de har nok kunnskap til å ta godt hånd om feks din hud?

6. Rene negler, rene strøkne klær

 

Hvordan ser vedkommende ut? Har de rene negler, rene hender? Er klærne rene og strøkne. Alt sammen viktig for det gir god indikasjon på alt annet i forhold til renslighet.

7. Gi dem god tid til å snakke selv

 

Gi dem god tid til å snakke, ikke stopp dem, bruk mer tid på å høre på dem enn fortelle om din bedrift. Ikke bare lærer du mer om dem, uten det er og sannsynlig de synes du er mer interessant hvis de får snakke mye. Mennesket er litt merkelig slik. Vi trives med å få lov å kommunisere. Særlig skal du gjøre dette, hvis du tror at vedkommende er den du virkelig ønsker inn til din klinikk, da er sannsynligheten for at vedkommende synes du er mer interessant hvis du gir dem god tid å formidle hvem de er. Det gir dem glede og de føler de har fått mer ut av tiden med deg.

8. Historier fra tidligere arbeidsplass

Hvis vedkommende bruker mye tid på å snakke om at de er missfornøyd hvor de er i dag, da må du tenke ekstra nøye etter om det er kanskje de generelt er og vil da og påvirke kulturen i din bedrift? Det finnes de som aldri er fornøyd og hvis man snakker mye negativt om andre da kan det fortelle mer om en selv enn om andre.

9. Blyg og snill

 

Jo det kan være at du synes det er hyggelig å få inn en person som er litt blyg og sjenert, men det vil garantert ikke dine kunder like. Kundene vil ha noen som kan ha autoritet og er myndig. Kundene vil ha den som har kunnskap om hvordan å ta hånd om de. Kundene vil ha noen de kan snakke med om vanskelige ting hvis de så ønsker. De ønsker ikke å legge all sin tillit til en som er blyg og sjenert.

10. CV viktig men testing mer viktig

En CV kan vise så mye og vedkommende kan ha rekke kvalifikasjoner som står på CV, men, det kan faktisk være lett å ta en prøve og komme unna til tross man ikke kan saken godt nok.  Ta test med vedkommende i det du mener er mest viktig at dine kunder skal handle hos deg.  Ikke gi deg på dette punkt for det er her du får frem det som er aller mest viktig.  Test ferdighetene hos terapeuten.

11. Vet ikke noe om salongen din

Har kandidaten prøvd å finne ut av hva dere driver med? Finn ut om den du intervjuer vet noe om nettopp din klinikk. Vet de ingenting da er du ikke så viktig og da er det nok ikke så spennende å få vedkommende i jobb ettersom de ikke viser stor nok interesse.

12. Passer vedkommende inn i din salong?

Se for deg om du ville likt å jobbe sammen med vedkommende. Det er viktig at du liker personen du skal ansette. Tror du at de ville hatt positiv betydning for salongen din? Vil kundene like vedkommende? Tror du de ville kommet tilbake? Ville du kommet tilbake som en kunde? Hva sier magefølelsen din? Til syvende og sist da vil magefølelsen din fortelle deg om du gjør rett i å ansette eller ikke.

Husk

 

Det å ansette feil terapeut kan ødelegge så mye. Det kan gjøre at du mister kunder, det kan ødelegge atmosfæren på klinikken, det kan ødelegge sjelfred for deg selv. Ikke vær så desperat etter å få inn nye ansatte at du glemmer å velge den som er riktig.

Du får mange gode tips og nyttig hjelp når du blir medlem av vår facebook gruppe. Klikk her for å bli med. I gruppen kan du også selge brukte varer og markedsføre nye varer til profesjonelle i bransjen. Gruppen er ikke ment for å markedsføre varer mot privatpersoner. Hvis du ønsker å markedsføre varer mot privatpersoner gjennom oss da kan du sende oss mail.

INGEN KOMMENTARER