DEL

Konkurransen kriger overalt.  Jo vi er alle i konkurranse med hverandre, men har du noen gang tenkt på at sammen blir vi sterkere?

Kanskje en av nøklene til å lykkes er å samarbeide? Jo, det er mye du kan gjøre for å få salongen din bedre. Kanskje nettopp det kan gjøre at du lykkes bedre med salongen din?

Uansett hvilken måte du velger for å bli bedre på da er en enkel måte å gjennomføre det på å rett og slett bli bedre på det du driver pr i dag.  Rett og slett gjør det du gjør på en så god måte at kunden din blir overrumpla over kvaliteter av tjenesten du frembringer. Overgå forventningene.

Hvis du allerede har en stor salong og er kjent i bransjen da kan det være vanskelig å bli bedre, eller?  Har du kanskje vært i bransjen lenge og driver en stor salong, kan du også være blitt litt for rutinert og glemmer å tenke nytt, glemmer å tenke hvordan du kan bli bedre.

Uansett hva grunnen er til at du ønsker å få en bedre salong så bør du fokusere på en ting.  Nettopp det å fokusere på kunden og hva du kan gjøre for å gjøre kunden mer fornøyd. Gi kunden en stor «wow» opplevelse.  Hva ville overrumplet deg som noe helt fantastisk på en salong? Jo det nemlig viktig å sette seg i kundens fotspor.

Men hvordan skal du forbedre det som kanskje allerede er helt fantastisk?

Jo det er mange ting du kan gjøre.  Begynn med å finne alle småfeil som du kjapt kan få vekk. Jeg lover at du har en del av dem.  Lag en spørreskjema for kundene og be dem om å komme med forslag og ta så seriøs gjennomgang av alle forslag.

Små ting kan være;

  • resepsjonist skal være mer hyggelig og imøtekommende
  • skaff flere typer av kaffe, kakao med krem, nydelige ferske drikker eller lignende
  • finn en helt fantastisk nydelig duft med en diffuser for å bruke i lokalene og se til at den dufter slik den skal til enhver tid, få gjerne kundenes hjelp til å velge
  • oppgrader abonnement til magasiner du har liggende i venterom eller andre plasser
  • bruk små vaskekluter kunden kan tørke seg på etter håndvask på toalett, vaskekluter kunden kan hive rett i «skittentøykurv» etterpå.  Gir en opplevelse av luksus å ikke bruke papir og du sparer papirkostnader.
  • ha ferske blomster i resepsjonen
  • gjør besøket «problemfritt for kunden» = ikke la kunden stå å vente ved resepsjonsdisk, la kunden «lære» at de kan bare sette seg ned å bli betjent fra hvor de sitter og slapper av og ikke trenger å stå i kø – la de bli servert i riktig rekkefølge uten å måtte stå i kø, lag opplevelsen avslappet. Jeg og du, jo vi hater alle å stå og vente. Eliminer at kunden skal stå og vente.
  • se til at bookingsystem er superlett for kunden å forstå og bruke
  • ha telefonnummer til deg lett tilgjengelig på websider og i sosiale medier, gjør det superlett for kunden å få tak i deg
  • se til at ditt nettsted er mobilvennlig.  Hos noen salonger så bruker over 70% av kundene mobil for å browse websiden og har du ikke en side som er anpasset mobil, så vil du tape på det
  • Alle små enkle grep som gjør at du eliminerer små irritasjon hos kunden
  • Hold det du lover.  Ikke prøv å selge noe som ikke holder mål i forhold til pris. Helst skal du treffe over forventninger.
  • Slutt med det å prøve å gjøre alle til lags.  Vær klar over at noen kunder blir aldri fornøyd og de koster deg for mye.  Slike kunder kan du godt unnvære.  Bli kvitt dem som suger all energi fra deg og aldri er fornøyd med noe.  Alle som driver salong kjenner igjen denne typen.  Dessverre. Men mitt råd er at du ikke skal bruke din gode energi på en slik kunde og den samme kunden vil også spre dårlige vibrasjoner i miljøet ettersom du vil automatisk bli påvirket av negativ energi og spre den videre til andre terapeuter og kunder. Det finnes de du rett og slett ikke kan gjøre fornøyd og da må du bare innse det og be dem om å gå til ett annet sted. For eksempel, hvis du er en toppsalong som leverer toppkvalitet så finnes det alltid noen kunder som skal klage på alt fordi de er prisbevisste og ønsker rabatt.  Ikke ens prøv å gjøre alle fornøyd i slike tilfeller, du kaster bort tiden din.

Husk at skal fokusere på å forbedre de mindre opplevelsene hos kunden og det er ikke meningen å holde enhver kunde ekstatisk hele tiden. Det er umulig oppgave hvis du ønsker å bli en lønnsom salong.

Du får mange gode tips og nyttig hjelp når du blir medlem av vår facebook gruppe. Klikk her for å bli med. I gruppen kan du også selge brukte varer og markedsføre nye varer til profesjonelle i bransjen. Gruppen er ikke ment for å markedsføre varer mot privatpersoner. Hvis du ønsker å markedsføre varer mot privatpersoner gjennom oss da kan du sende oss mail.

INGEN KOMMENTARER