DEL
Hvem kjenner ikke til problemer i forhold til kunder som ikke møter opp til avtaler. Du som jobber hardt med salongen din har ikke råd til å la være å få stopp på slik oppførsel. Det er nok mange som tror at man ikke kan gjøre noe med saken, men det er faktisk mye du kan gjøre og bør gjøre fordi det er viktig at du får dekket din forretningstid med betaling for tid som er avtalt. Akkurat slik man gjør hos legen og andre.
Her har du noen gode råd du kan følge for å stoppe slik oppførsel, for godt.

Understrek det

Definer din strategi vedrørende dette klart overfor kunden. Påminn kunder som bestiller ved bestilling at hvis de ikke møter opp må de betale for tiden din. Hvor mye du lar dem betale avhenger av de faste kostnader du har for den tid og du bør da selvfølgelig ikke belaste kunder for variable kostnader så som produktkostnad du ville ha hatt hvis de møtte opp. Forklar tydelig for kunden at du har avbestillingsmuligheter og at de ikke er fleksible, men at det er helt klart mulig å avbestille feks 24 timer før oppmøte. Da gjelder det 24 timer og ikke 23 timer og 50 minutter. Forklar for kunden at du har automatiske systemer som passer på dette og derfor er det viktig, dessuten at du får veldig lite tid på deg til å booke den timen når de får mulighet å kansellere så sent.

Forklar hvorfor

Når du foklarer avbestillingstermer for kunden gjør det på en fin og lett forståelig måte og ikke hovmodig. Vær imøtekommende og forklar på en hyggelig måte hvorfor dette er så viktig og hvorfor du blir nødt til å fakturere hvis de ikke overholder avtalen.

Ring

Ring kunden hvis det skjer at de ikke møter opp og finn ut av hva som er årsaken. Du får selv velge om du gir dispensasjon eller ikke beroende på årsak til utblitt time, men det er klart at kunder vil alltid prøve å finne på en grunn som gjør at du vil få vanskelig med å si nei. Kanskje det er best at du sier – uansett årsak – når du forklarer for dem at de må betale for timen.

Online booking-gebyr

Velg deg en programvare som hjelper deg. Mange online bookingsystemer tilbyr at du tar forhåndsbetaling.  Du bør kanskje ta feks 50% forhåndsbetaling for timen og beholde den betaling uansett om kunden møter opp eller ikke. Det er mange salonger i utlandet som har begynt å følge slik praksis og det er kanskje på tide at salonger tar seg sammen og setter i gang en slik strategi ettersom det vil være til stor fordel for veldig mange, som ofte blir utsatt for at kunder ikke møter opp eller at kunder møter altfor sent.

Tren ansatte

Tren dine ansatte og medarbeidere i hvordan å håndtere no-show situasjoner. Lær dem å forklare dette på en god måte for kunden og kunden vil bli mye smidigere i forhold til det å forstå hvorfor det er slik.

Sett grenser

Hvis du ikke ønsker å ta i bruk forhåndsbetaling når kunden booker da kan du i hvert fall sette i gang ett system som er slik at kunder som ikke betaler for timer de ikke møter opp til, må forhåndsbetale timer de eventuelt bestiller ved ett senere tidspunkt. Det som i grunn likevel er det reelle problemet er at du ofte ikke ser slike kunder igjen. Sett gjerne opp på ett veldig synlig sted i resepsjon, en varsel som viser hvordan no-show behandles.

Hvis du er interessert i ett online bookingsystem hvor du kan ta del av betaling online da anbefaler vi denne:

Acuity Schedule 

 

Du får mange gode tips og nyttig hjelp når du blir medlem av vår facebook gruppe. Klikk her for å bli med. I gruppen kan du også selge brukte varer og markedsføre nye varer til profesjonelle i bransjen. Gruppen er ikke ment for å markedsføre varer mot privatpersoner. Hvis du ønsker å markedsføre varer mot privatpersoner gjennom oss da kan du sende oss mail.

Besøk oss i butikke på Lørenskog hvor vi selger forbruksvarer, kosmetikk, utstyr og apparater innen skjønnhetsbransjen. Vi har åpent fra klokken 10.00 - 16.00 mandag - fredag. Vi er kun 10 min kjøring fra Oslo, 5 min kjøring fra Lillestrøm og Strømmen. Klikk her for å se hvordan å finne frem.

INGEN KOMMENTARER