DEL

Det finnes veldig mange som starter opp en ny salong. Det finnes og veldig mange som tror at det er lett. Lett er det ikke.

Jeg har gang på gang møtt terapeuter som har store drømmer og høye forventninger om hvor kjapt inntektene kommer. Realiteten er ikke slik.

For det første så er konkurransen blitt knallhard. For det andre da tar det tid å opparbeide seg en kundekrets. Men hvor lang tid tar det og hvilke er hovedfaktorer i at du skal lykkes?

Nummer ett er at du har talent til å utføre det du skal jobbe med. Så mange tror de er verdensmester på det de skal utføre men man tenker ikke på hva som er viktig når kunden kommer inn til en og skal legge seg på benken.

Jeg har gang på gang sett terapeuter brenne seg på følgende punkter som de undervurderer sterkt:

  • Terapeuten snakker for mye med klienten. Klienten har kommet til deg for å slappe av og ikke nødvendigvis for å få en strålande flott hud etterpå, det er bare en pluss. Stor del av dem som kommer vil at det skal være rolig. Ta hintet hvis kunden svarer «nei» eller «ja» og ikke utdyper samtalen videre. La kunden styre samtalen og ikke bli tatt av ønsker om å fortelle om din erfaring.
  • Terapeuten forstår ikke at kunden kommer til å bli tatt hånd om. Terapeuten tror at det er viktig å være en fin dame og holde masken og setter opp en fasade. Det slår feil. Kunden vil at du skal være menneskelig og vise varme og omtanke. Du skal behandle kunden som om det var din datter du skal pleie med omhu. Vis godhet og genuin omtanke.
  • Terapeuten viser ikke respekt for at kunden forteller om at han/hun ønsker noe skal gjøres på den måten. Terapeuten forteller kunden at det er ikke slik man skal gjøre dette og forteller kunden at sånn må man gjøre. Hør litt på kunden din og gjør slik kunden ønsker så fremt det ikke setter kunden i fare på noen måte. Noen ganger er det viktig at kunden skal selv kunne bestemme litt.
  • Hvis kunden ønsker å snakke med deg å dele noen tanker, da må du høre etter. Ikke gi kunden en følelse av at du ikke merker hva det snakker om for det er både uhøflig mot kunden og kunden føler seg ikke tatt hånd om.
  • Du har en kunde som kommer rett etter kunden din og du gir kunden inntrykk av at hun må skynde seg. Det blir feil. Tenk etter, kunden har betalt for å komme til deg og til tross du kanskje ikke synes det er store penger da kan det være at dette er noe kunden gjør sjelden og at det er en opplevelse for henne/han. Ikke press på kunden ut av rommet.
  • Du tar hånd om en du kjenner, en som kanskje jobber på samme sted og har booket og betalt fullt for en behandling hos deg. Du behandler henne ikke på samme måte som alle andre kunder. Du snakker for mye fag og jobb, du tenker at hun forstår og at hun ikke er som alle dine andre kunder. Feil. Gang på gang har jeg vært hos terapeuter som jeg betalt full pris for å gå til og de er bekjente av meg. Resultatet er at jeg ønsker ikke å gå til denne terapeuten igjen. Når du får en bekjent, venn eller kollega på behandling, vis dem respekt, hvor du behandler dem likt og alle andre kunder.
  • Terapeuten har fått vite om sensitive omstendigheter hos kunden, feks at hun har skilt seg fra mannen. Etter at kunden har gått, forteller terapeuten til alle andre terapeuter hun jobber sammen med: » hun har nettopp skilt seg».  Dette har jeg sett hos altfor mange terapeuter. Terapeuter forstår altfor sjelden at det som snakkes om inne på rommet er privat og bør ikke gå utenfor rommet. Dette gjelder all kommunikasjon mellom terapeut og kunde, unntatt hvis det er noe som er faglig viktig for andre å vite om kunden, da bør slikt og noteres i kundens kartotek. Det å gå å snakke med andre om private saker og ting er ikke å vise genuin omhu for kunden.

Jo det krever sitt å bli en god terapeut.

Noen ganger skal terapeuter og gape over for mye. De skal lære alt og de skal utføre alt. Jeg har for eksempel gjentatte ganger sett trenden til at de som utfører massasje, vil ikke klare å utføre finslig arbeid så som permanent makeup og vippeekstensjon. Jeg har sett noen få klare det hvis de er unge og friske, men har du kommet opp i alder og skal utføre både massasje og vippeekstensjon, da er det bare slik at ikke alt er mulig.

Det kan jo være spennende å kunne tilby alt men noen ganger er det slik at man må heller prøve å være spesialist og veldig god på det man utfører enn å kunne tilby alt mulig av behandlinger. Du kan risikere å ende opp med å ikke klare noe skikkelig.

Til slutt er det dette med at veldig mange terapeuter tror at bare det å åpne en salong vil hjelpe dem å tjene penger kjapt. Det er ikke så enkelt. Du må bygge relasjoner med kunden din og noen ganger kan slike relasjoner være ganske flyktig hvis kunden er den typen som jakter på tilbud. Noen kunder er slik og de kan du faktisk aldri klare å bygge en god kunderelasjon til. Andre er mindre ømfintlig mot pris og det er dem du ønsker å holde i. Det er dem du kan tilby gode behandlinger med høy kvalitet til riktig pris. Denne kundegruppen tar det lang tid å bygge opp.

Det kan ta inntil 2 år å få en solid kundegruppe som besøker deg hyppig nok til at du skal klare å ha god inntekt som terapeut. Med tanke på hvor tøff konkurransen er da er det nødvendig å ha diverse tilbud i starten når du skal opparbeide deg en kundekrets og du må være beredt på å ha liten inntekt i lang tid. Jeg som er utdannet innen markedsføring og vil kalle meg for en ekspert innen markedsføring, mener at du gjerne har lav inntekt i hvert fall det første året og at det er ikke før enn du har drevet i ca 2 år at du kan begynne å leve godt av det du driver med, det vil si hvis du er den som har talent. Noen terapeuter er bare slik at de har ikke talent for faget og kommer aldri til å klare seg for det er ikke bare hvem som helst som kan bli en hudterapeut eller massør, det krever talent, det krever omtanke for mennesker og det krever veldig hardt arbeid.

Du får mange gode tips og nyttig hjelp når du blir medlem av vår facebook gruppe. Klikk her for å bli med. I gruppen kan du også selge brukte varer og markedsføre nye varer til profesjonelle i bransjen. Gruppen er ikke ment for å markedsføre varer mot privatpersoner. Hvis du ønsker å markedsføre varer mot privatpersoner gjennom oss da kan du sende oss mail.

INGEN KOMMENTARER