DEL

Du har satt om drømmesalongen og gjør alt riktig. Du har drevet i mange år og alt har vært i skjønneste orden i forhold til inntekt. Men du vet at det finnes nedgangstider og oppgangstider og så finnes det faktorer så som at markedet blir overfullt av tilbud i forhold til etterspørsel.

Jeg som skriver denne artikkelen er fullt klar over at det åpnes mange salonger hver eneste uke.  Noen av dem vil klare seg og noen av dem vil ikke klare seg. Det høres ut som en drøm å åpne egen salong men virkeligheten kan være en helt annen.

Konkurransen har sannelig blitt mye tøffere, med åpent arbeidsmarked og veldig mange ny-innflyttet til landet som åpner salonger.  Jo, for kunden er det bra med konkurranse men for dem som ønsker å beholde den høye standarden de har pleid å ha og/eller driver en gammel og respektabel god klinikk og begynner å se inntekter svinne kan det være en vanskelig nøtt å knekke.

Hva gjør man?

Jo, man kan velge å prøve å overleve slik alt er blitt. For veldig mange kan det bli for tøft og mange velger med tungt hjerte å stenge ned.

Det er kanskje ikke så mange valg man har, men man kan velge noen av følgende:

  • stenge ned
  • senke priser
  • tilby bedre kvalitet
  • man kan slå seg sammen med konkurrenten
  • øke kundelojalitet

Det er nettopp kundelojalitet jeg har tenkt å snakke om i dag. Mitt råd til deg som sliter med kunder som hopper frem og tilbake pga bedre tilbud andre plasser er nettopp å få i gang ett kundelojalitets-system som blokkerer konkurransen.  Jeg har selv testet dette ut og vet det fungerer utmerket bra.

Da gjør følgende:

  • Du tilbyr en lojalitetsavtale som går ut på å bli lojalitetsmedlem.
  • Lojalitetsprogrammet kan feks koste 2000 kr pr år
  • Du gir alle kunder som er medlem av lojalitetsprogram en spesialpris på behandlinger, denne prisen bør være veldig bra
  • Alle kunder som ikke er medlemmer betaler full pris, men du ser til å tilby alle kunder som ikke allerede er medlemmer – tilbud om å bli medlem

Du må ha gode datasystemer på plass for å håndtere ett slikt system og hvis du setter i gang uten å ha god kontroll på det da vil du bare havne i rot med alt.

Det jeg i virkeligheten har opplevd at skjer med medlemmer som får god pris er følgende:

  • Medlemmer kommer veldig hyppig inn til salongen, veldig mange kan begynne å komme hver uke
  • Medlem bruker totalt mer penger enn de gjorde før de ble medlemmer, dvs hvis Stine kjøpte til vanlig 1 behandling for 1000 kr pr hver 6:e måned, da vil hun kanskje handle 10 behandlinger på 3 måneder hvor hver behandling koster 400 kr. Da har du tjent 4000 istedenfor 1000.

Det er nemlig slik at en klinikk bør drives som forretning og ikke bare som ett luksussted hvor alt skal være så veldig dyrt, for det kan koste deg klinikken når konkurransen begynner å bli tøff.

Du må allikevel alltid ha stram kostnadskontroll på alt og det kan alltid være at det er lurt å se på om det å slå seg sammen med andre ikke også kan være ett alternativ istedenfor å gi opp hvis det blir for tøft å drive salongen.

Så hva venter du på? Klar til å sette igang med ett smart lojalitetsprogram?

Ønsker du tips om ett bra system eller trenger du hjelp med markedsføringen, ta kontakt med oss – klikk her for å sende mail.

 

Du får mange gode tips og nyttig hjelp når du blir medlem av vår facebook gruppe. Klikk her for å bli med. I gruppen kan du også selge brukte varer og markedsføre nye varer til profesjonelle i bransjen. Gruppen er ikke ment for å markedsføre varer mot privatpersoner. Hvis du ønsker å markedsføre varer mot privatpersoner gjennom oss da kan du sende oss mail.

INGEN KOMMENTARER