DEL

The Body Shop er det mest bærekraftige kosmetikkmerket i Norge, og den sjette mest bærekraftige merkevaren totalt i følge norske forbrukere. Dette er klart etter at Skandinavias største bransjeundersøkelse, Sustainable Brand Index™, ble publisert i forrige uke. På topp ti av over 700 merkevarer finner vi blant annet Stormberg, Tine, Kiwi, Coop, Ikea og The Body Shop.

The Body Shop lanserte i februar i år sin nye CSR-strategi «Enrich not Exploit™”. Selskapets CSR-strategi underbygger alle aspekter av forretningsvirksomheten. «Enrich not Exploit™” stadfester The Body Shop sin 40 år lange posisjon som et ledende, miljøvennlig selskap, og definerer de neste stegene for The Body Shop sin fremtid – å bli et enda mer miljøvennlig selskap i årene som kommer.

Jeremy Schwartz, Chairman og CEO i The Body Shop Internasjonal, sier: «For oss betyr det å være bærekraftig å forme vår forretningsdrift slik at vi spiller på lag med jordens naturlige systemer slik at naturen har mulighet til å fornye seg. Vi har satt oss høye mål også tidligere og skal nå bli et av de mest etiske og bærekraftige globale selskapene i verden».

Tim Christensen, eier av The Body Shop Norge, sier: «Vi i The Body Shop Norge setter stor pris på å bli rangert av norske kunder som det mest miljøvennlige kosmetikkmerket i Norge. The Body Shop er et modig selskap som alltid har turt å tenke annerledes. Selskapet var blant annet et av de første som brukte Fair Trade-ingredienser og vi stod i bresjen for forbudet mot testing av kosmetikk på dyr. En slik plassering i Sustainable Brand Index™ motiverer oss til å ta ytterlige steg for å gjøre vår forretningsdrift enda mer miljøvennlig og bærekraftig”.

Om Sustainable Brand Index™

Sustainable Brand Index™ er Skandinavias største varemerkeundersøkelse om bærekraftighet. Det er en årlig varemerkeundersøkelse som dekker de største varemerkene i Sverige, Norge, Danmark og Finland. Merkene blir valgt på grunnlag av markedsandeler, omsetning, antall ansatte og generell varemerkebevissthet. Undersøkelsen består av over 700 merkevarer og over 30 000 forbrukere blir intervjuet i prosessen.

Les hele rapporten her.

Om The Body Shop

The Body Shop er et globalt skjønnhetsmerke som ble grunnlagt i Brighton, UK i 1976. The Body Shops visjon er å skape en positiv endring i verden gjennom å tilby produkter som er inspirert av det naturlige, produkter av høy kvalitet og ikke minst gjennom en etisk forsvarlig og bærekraftig produksjon. The Body Shop gikk i bresjen for at forretningsdrift kan og skal være en kilde til noe godt. Etter at The Body Shop ble kjøpt av L’Oréal i 2006 kunne visjonen oppskaleres. The Body Shop har nå over 3000 butikker fordelt på 60 land.

Om Enrich Not Exploit™

Enrich not Exploit™ er The Body Shops banebrytende, globale CSR-strategi. Denne strategien ligger til grunn for hver eneste del av The Body Shops virksomhet og støtter opp om The Body Shops målsetning om å bli et av verdens mest etiske og miljøvennlige globale selskaper.

Den nye CSR-strategien omfatter de etiske prinsippene The Body Shop er bygget på og er et omfattende program av globale aktiviteter og spesifikke mål som berører hver eneste del av selskapet. Under hver og en av CSR-strategiens tre underområder – mennesker – produkter – planeten – har The Body Shop satt seg målbare, spesifikke mål som skal oppnås I løpet av 2020 og som stiller selskapet til ansvar for å levere.

Enrich not Exploit™ – It’s in our hands

The Body Shop i Norge

The Body Shop ble etablert i Norge i 1987. I Norge har vi for tiden ca. 50 butikker fra Alta i nord til Kristiansand i sør. Aktivisme og frivillig arbeid har alltid vært og er fortsatt en viktig del av The Body Shop, også i Norge. Blant annet kan hver enkelt medarbeider benytte tre timer i måneden til frivillig arbeid og få dette dekket av arbeidsgiver. De siste årene har The Body Shop i Norge bidratt med frivillig arbeid for TV-aksjonen, Røde Kors, Frelsesarmeen med flere.

GJENNOMGANG OVERSIKT
Bærekraftig
DEL
Forrige artikkelTaper du inntekter pga websiden din?
Neste artikkelOnline salong booking, salong webside og markedsføring
Maria H Ringdal
Forfatter er utdannet markedsøkonom. Maria har også utdannet seg innen IT, webdesign, nettverksadministrasjon og hudpleie.

INGEN KOMMENTARER